niedziela, 10 listopada 2013

Czytadło- Mariusz Szczygieł Gottland


Pierwsza recenzja czytadłowa- GOTTLAND


Mariusz Szczygieł– ur. w 1966 roku w Złotoryi, reporter, absolwent Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę zaczął zaraz po maturze w tygodniku "Na przełaj". Od 1990 roku pracuje w "Gazecie Wyborczej", od roku 2004 jest redaktorem "Dużego Formatu". W latach 1995–2001 prowadził talk-show "Na każdy temat" w TV Polsat. Wydał sześć książek: Niedziela, która zdarzyła się w środę (1996, 2011), Gottland (2006, 2010), antologię 20. 20 lat nowej Polski w reportażach według Mariusza Szczygła (2009, 2011), KaprysikDamskie historie (2010), Zrób sobie raj (2010) oraz Laska nebeska (2012). Książka Gottland, poświęcona Czechom, została przełożona na 10 języków, autor otrzymał za nią m.in. NIKE Czytelników oraz European Book Prize 2009 – nagrodę Unii Europejskiej za najlepszą europejską książkę roku. Razem z Wojciechem Tochmanem i Pawłem Goźlińskim założył Instytut Reportażu (www.instytutR.pl) oraz księgarnię reporterów Wrzenie Świata. 
(cyt. czarne.com.pl)



Mam w swoim zbiorze nie za dużą, nie za małą książkę "Gottland". Gottland bo to kraj wielkiego pieśniarza Karela Gotta. Zastanawiałam się, jaki byłby polaki odpowiednik- Rodowland, Krawczykoland, Niemenoland? Jak widać, nic mądrego nie wymyśliłam ;) a Szczygieł tak. 

Dla Polaków historia to z dumą podkreślana martyrologia bohaterskiego narodu. Książka pokazuje inne, czeskie podejście do czasów współczesnych i historii. To komiczna tragedia Czechów. 
Nie chcę zdradzać tu treści, ale warto sięgnąć po tą niedużą pozycję, aby zobaczyć, jak Czesi mają różne od nas doświadczenia narodowe. Dziwnie to brzmi "doświadczenia narodowe". Miałam na myśli wydarzenia, które w różny sposób zapisały się w dziejach naszych sąsiadów. 

Mariusz Szczygieł odsłania nam rąbek dziejów takich ludzi, jak m.in. Lida Baarova (aktorka związana z Goebbelsem, Otakar Svec (rzeźbiarz, który stworzył największego Stalina na świecie i go nie udźwignął), Zdenek Adamec, Marta Kubisova (której władza zabroniła śpiewać na 20 lat), Tomáš Baťa (jam głupia myślała, że Bata to polska firma obuwnicza...) czy wspomniany wyżej Karel Gott.
Marta Kobisova


Marta Kubisova- PIĘKNA!
Tomáš Baťawww.zlin.estranky.cz
monument dzieła Otakara Sveca
aktualne.centrum.cz

Karel Gott

Lida Baarova
flickr.com

Samą książkę mogę porównać do domu. Fundamentem jest tutaj naród czeski, ściany to komiczny, satyryczny podtekst opisanych historii, okna to rozdziały z pozytywnym zakończeniem. Niestety w tym domu są pokoje, w których straszy jak w najlepszym horrorze. Zapomniałam dodać, że sufit to opary absurdu, sarkazmu i groteski. Przyznam się, że do tej pory byłam czeską ignorantką i średnio mnie ten sąsiad ze swoimi problemikami obchodził. Mariusz Szczygieł otworzył mi oczy. U nich nie było narodowego powojennego pikniku przy piwie. Nie było też wcale tak śmiesznie.Nie było i już. Dlaczego? Przeczytaj "Gottland".

Książka ma 240 stron, wydawnictwo Czarne. Posiadam egzemplarz z 2006 roku.

A poza tym w książce pojawia się moje piękne imię :D 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz