sobota, 7 grudnia 2013

Czytadło- Szymon Hołownia "Kościół dla średnio zaawansowanych"




Nie pochwaliłam się jeszcze, że znalazłam swoje książkowe miejsce w sieci. Jest nim internetowy sklep wydawnictwa Znak (klik). Nie chcę ich przesadnie wychwalać (choć niewątpliwie zasługują), zapraszam do odwiedzenia strony i pozostania na niej :)

Szymona Hołowni nie kojarzyłam wcześniej. Zrezygnowałam z telewizora, zamiast czytywać gazety wolę książki, a radia nasłuchuję mojego lokalnego. Jakoś mijałam się z nim. Ale będąc u rodziny coś tam leciało z TV w tle. I tym sposobem jednym uchem wpadły mi strzępki jego słów. Wpadły i zostały. Żeby było śmieszniej, do dzisiaj siedzą i nurtują.

Szymon Hołownia- dziennikarz i publicysta, współpracuje z telewizją TVN, wraz z Marcinem Prokopem prowadzi program "Mam talent!". W grudniu 2012 roku uruchomił portal internetowy Stacja 7. Był dyrektorem programowym kanału Religia.tv. Dwukrotny laureat nagrody „Grand Press” oraz laureat nagrody Dziennikarskiej „Ślad”. Laureat Wiktora publiczności za rok 2010 oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Autor 9 książek, m.in. "Kościół dla średnio zaawansowanych", "Tabletki z krzyżykiem", "Ludzie na walizkach" i "Bóg, kasa i rock’n’roll" (wspólnie z Marcinem Prokopem). Założyciel Fundacji Kasisi wspierającej Dom Dziecka Kasisi w Zambii. (źródło: znak.com.pl)
Z wiki dodam: urodzony 03.09.1976r. w Białymstoku
Od siebie: autor lub współautor 10 książek.
książki ponumerowałam w kolejności ukazywania się


"Kościół dla średnio zaawansowanych" to pozycja z 2004 roku wydana w Świecie Książki. Ja posiadam we władaniu drugie wydanie z 2010 roku pochodzące już ze zbiorów wyd. Znak.




Szymon Hołownia w słownikowej, encyklopedycznej formie porusza 91 tematów ( o ile dobrze przeliczyłam ;) ), które często są brane na tapetę w dyskusjach o religii, np.
- czy można wziąć rozwód kościelny?
- dlaczego ksiądz nie przyjmie intencji mszalnej za cierpiące dusze, za które nikt się nie modli?
- czy Bóg jest terrorystą, który w ostatecznym rozliczeniu zgnębi grzeszników?
- czy diabeł to podskakujący wokoło kotła pół-byczek z rogami i ogonem?
- dla kogo w szkole dzwonek jest niebiańską muzyką?
i wiele, wiele innych.




Dzięki przebrnięciu przez stronice tej książki mogę z dużo większą swobodą rozmawiać na tematy religijne. Moje myślenie o katolicyzmie opierało się niestety głównie na stereotypach, które ta książka cudownie burzy i pokazuje fantastycznie prosty inny sposób myślenia. Autor prowadzi nas w tym kościelnym słowniku lekkim, zabawnym językiem, bez zbędnego patosu i martyrologii (Bogu dzięki!). Dodatkowo niektóre tematy okraszone anegdotami. Niektóre mistrzowskie i do dziś uśmiecham się na ich wspomnienie.

Ogromne wrażenie zrobiło na mnie zakończenie, a raczej jego brak. W tym miejscu autor opisał swoje prywatne życie, a dokładnie- dlaczego dwukrotnie poszedł do zakonu. Na tych 5 stronach dostałam lekcję życia piękniejszą, niż w niejednym amerykańskim superporadniku.
Strona 209:
"... wymęczone przez nas samych wizje szczęścia są nudne, bo na naszą miarę. Że aby przeżyć coś naprawdę wielkiego, trzeba ustąpić ze swoich pomysłów, przestać drgać, otworzyć się- a to większe przyjdzie samo."

Odkładając książkę na półkę nasunęła mi się smutna refleksja- jak mało wiemy o nas samych,  jak daleko odeszliśmy od prostych prawd sprzedając się "postępowi".

Uważam, że książka to musthave dla każdego, kto chce otworzyć usteczka, aby dyskutować o religii, zarówno dla tych ZA, jak i tych PRZECIW. Dla każdego, kto szuka swojego duchowego siedliska. 

Regularnie uczęszczam na niedzielną Mszę Świętą. Na kazaniach nie wyłączam się, staram się skupić na słowach księdza. Muszę jednak przyznać, że więcej o mojej wierze dowiedziałam się z książek Szymona Hołowni (stan na 05.12.2013r.- cała 10 przeczytana). I wydaje mi się, że jest to najlepsza recenzja twórczości literata z Białegostoku.



Technicznie:
Książka jest w formacie A5 liczy sobie 224 strony wypełnione standardową czcionką.
Bez obrazków ;)
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Wydanie II z 2010r.
Cena: 29,90zł




Post nie zawiera lokowania produktu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz